april 13, 2024

Koninkrijksrelaties

Dagelijks meer nieuwsberichten dan enige andere Nederlandse nieuwsbron over Nederland.

Fox wordt door pensioenfondsen in New York City aangeklaagd wegens verkiezingsfraude

Fox wordt door pensioenfondsen in New York City aangeklaagd wegens verkiezingsfraude

Pensioenfondsen uit New York City hebben dinsdag een rechtszaak aangespannen tegen Fox en zijn raad van bestuur, waarbij ze het bedrijf ervan beschuldigden zijn plicht jegens de aandeelhouders te hebben verwaarloosd door zichzelf bloot te stellen aan smaadzaken vanwege de voortdurende uitzending van onwaarheden over de presidentsverkiezingen van 2020.

De rechtszaak, ingediend bij de Delaware Court of Chancery, is de belangrijkste aandeelhoudersactie sinds Fox een massale rechtszaak wegens smaad, aangespannen door Dominion Voting Systems in april, voor $787,5 miljoen schikte. De vijf pensioenfondsen van de stad vertegenwoordigen bijna 800.000 huidige en gepensioneerde werknemers en zijn 253 miljard dollar waard.

“Wij zijn aandeelhouders van een bedrijf dat helaas al lang de gewoonte heeft toe te staan ​​dat complottheorieën waarvan de leidinggevenden en het bestuur weten dat ze onwaar zijn, keer op keer worden herhaald, ondanks het duidelijke en huidige gevaar van rechtszaken wegens smaad die de aandeelhouders uithollen. “zei Brad Lander, Controller. “Ze zijn waardevol”, aldus de financieel directeur van New York City, die toezicht houdt op de pensioenfondsen. “En er zijn geen pogingen gedaan om het bestuur te hervormen.”

Het geld is eigendom van langetermijnaandeelhouders van Fox, het moederbedrijf van Fox News, aldus een woordvoerster van de controleur. De waarde van de fondsen bedroeg per 31 juli ongeveer 857 duizend aandelen, ter waarde van $28,10 miljoen.

De staat Oregon, die het Oregon Public Employees’ Retirement Fund vertegenwoordigt, sloot zich aan bij de New York City-fondsen in de rechtszaak tegen Fox.

Een Fox-woordvoerder weigerde commentaar te geven.

De rechtszaak die in Delaware werd aangespannen, werd gedeeld met The New York Times. Het zal vijf dagen onder verzegeling blijven in de rechtbank, zodat er tijd is voor herziening voordat het aan het publiek wordt vrijgegeven.

READ  CFO Tyson verontschuldigt zich bij investeerders nadat ze werden gearresteerd voor openbare dronkenschap en verboden terrein

De rechtszaak beschuldigt Fox ervan zijn kijkers te willen sussen na de resultaten van de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2020 door valse beweringen van voormalig president Donald J. Trump en zijn bondgenoten te versterken dat er met de stemming was geknoeid. Ze zei dat bestuursleden wisten dat er een risico bestond op smaadzaken vanwege valse verhalen, maar dat ze dat “bewust negeerden” en niet te goeder trouw pogingen deden om dat risico te verminderen.

“Gedaagden kozen ervoor om agressieve lasterclaims in te dienen, met de potentie voor aanzienlijke financiële aansprakelijkheid en grotere commerciële gevolgen, in plaats van Fox News-kijkers teleur te stellen”, aldus de klacht tegen Fox-bestuursleden en andere leidinggevenden. Het bestuur bestaat uit mediamagnaat Rupert Murdoch en zijn zoon Lachlan Murdoch, die het bedrijf controleren.

Fox heeft te maken gehad met verschillende juridische strijd in de nasleep van zijn promotie van verkiezingscomplottheorieën.

De rechtszaak wegens smaad die werd aangespannen door Dominion, het stemtechnologiebedrijf dat Fox heeft betrokken bij samenzweringstheorieën, heeft veel negatieve krantenkoppen gegenereerd nadat uit een groot aantal mededelingen die tijdens het ontdekkingsproces waren vrijgegeven bleek dat veel leidinggevenden en presentatoren van Fox de leugens die ze uitzonden niet geloofden. ze hebben ze toch uitgezonden.

Op de dag dat het proces in april in Delaware zou beginnen, schikte Fox met Dominion voor $ 787,5 miljoen, een van de grootste schikkingen ooit in een lasterzaak. Fox wordt geconfronteerd met een soortgelijke rechtszaak van Smartmatic, een ander verkiezingstechnologiebedrijf, dat het bedrijf heeft aangeklaagd voor 2,7 miljard dollar. De verwachting is dat deze zaak pas in 2025 voor de rechter komt.

READ  Schokkende video toont hoe een tiener een arbeider in Missouri Walgreens mishandelt nadat de groep weigerde te betalen voor een zonnebril

Na de schikking zijn er twee aandeelhouders van Fox Een rechtszaak aanspannen tegen Bestuursleden in april wegens nalaten actie te ondernemen tegen de risico’s van rechtszaken wegens smaad en schade aan de reputatie van het bedrijf – argumenten die vergelijkbaar zijn met die van de New Yorkse fondsen.

In juni betaalde Fox News 12 miljoen dollar om een ​​schikking te treffen met voormalig producer Abby Grossberg, die het netwerk ervan beschuldigde een vijandige werkplek toe te staan ​​en haar te dwingen misleidende getuigenissen af ​​te leggen in een Dominion-rechtszaak.

In juli klaagde Ray Epps, de man die Fox News ervan beschuldigde een geheime overheidsagent te zijn bij de aanval op het Capitool op 6 januari als onderdeel van een ongegronde en wijdverbreide complottheorie, het netwerk en zijn voormalige gastheer Tucker Carlson aan wegens smaad en eiste schadevergoeding. . Bedrag aan schadevergoeding.

Vorige maand kondigde Fox aan dat Viet Dinh, de belangrijkste juridische functionaris, die toezicht hield op de behandeling van de Dominion-zaak, zijn functie aan het eind van het jaar zou neerleggen.

Hoewel de door de New Yorkse fondsen ingediende klacht niet de gevraagde schadevergoeding specificeert, zei de heer Lander dat het bestuur van het bedrijf ‘de aandeelhouders gezond moest maken’. Hij zei dat de fondsen ook streven naar hervormingen op het gebied van bestuur en ethiek bij het bedrijf.

De vijf pensioenfondsen van de stad, waaronder fondsen voor politieagenten en brandweerlieden, hebben allemaal voor de maatregel gestemd, zei de heer Lander.

“Er zijn veel Fox News-kijkers onder de 750.000 gepensioneerden en toekomstige gepensioneerden, maar niemand houdt ervan geld te verliezen aan vermijdbare rechtszaken”, zei hij.

READ  Bitcoin, Ethereum en Dogecoin vermengd met Fed Worries