december 5, 2022

Koninkrijksrelaties

Dagelijks meer nieuwsberichten dan enige andere Nederlandse nieuwsbron over Nederland.

Een verslaggever van Associated Press werd ontslagen vanwege een vals verhaal over een Russische aanval

Oponthoud

Maandag ontsloeg de Associated Press een verslaggever van de nationale veiligheid die aangifte deed Verkeerde informatie over een raketaanval In Polen resulteerde het vorige week in een wijdverspreide maar onnauwkeurige nieuwswaarschuwing en een verhaal dat suggereerde dat Rusland verantwoordelijk was voor de crash.

Mensen van de nieuwsorganisatie hebben aan The Washington Post bevestigd dat de 35-jarige James Laporta na een kort onderzoek is ontslagen.

De 15 november explosie in Przewodow, een Pools dorp nabij de grens met Oekraïne, waarbij twee mensen om het leven kwamen en wereldwijde zorgen werden geuit. Uren later bracht de Associated Press een dossier uit Nieuws alert Erop wijzend dat “een hooggeplaatste Amerikaanse inlichtingenfunctionaris zegt dat Russische raketten NAVO-lid Polen zijn binnengedrongen, waarbij twee mensen om het leven zijn gekomen.”

Deze informatie was blijkbaar onjuist. Ambtenaren in Polen en de Europese Unie zeiden later dat ze dachten dat een raket afgevuurd door Oekraïense troepen van zijn baan was afgeweken en over de grens in Polen was geland.

Maar de eerste waarschuwing van de AP, die naar duizenden nieuwszenders over de hele wereld is gestuurd, duidt op een gevaarlijke nieuwe escalatie van de Russische invasie van Oekraïne. Polen is lid van de NAVO en een Russische aanval op zijn grondgebied zou volgens de voorwaarden van de verdragsorganisatie voor wederzijdse zelfverdediging kunnen hebben geleid tot een westerse militaire reactie. Andere persbureaus brachten het nieuws al snel naar buiten.

Een dag later verving de AP zijn verhaal waarin de naamloze Amerikaanse functionaris werd genoemd door een herziening Opmerking. Het zei dat zijn anonieme bron ongelijk had en dat “latere rapporten aantoonden dat de raketten van Russische makelij waren en hoogstwaarschijnlijk door Oekraïne werden gelanceerd om zich te verdedigen tegen een Russische aanval.”

READ  Oekraïne op rand na gebombardeerde kerncentrale Zaporizja en steden in de omgeving

Eerder: Hoe een anonieme bron vals alarm sloeg over de Russische aanval op Polen

De lancering van de LaPorta werd maandagavond voor het eerst gemeld door de Daily Beast.

Laporta weigerde commentaar te geven. Als voormalige Amerikaanse marinier die in Afghanistan diende, kwam hij in april 2020 bij Associated Press na een aantal jaren als freelance verslaggever te hebben gewerkt. Hij heeft militaire aangelegenheden en nationale veiligheidskwesties voor de nieuwsdienst behandeld.

Ambtenaren van Associated Press weigerden Laporta te identificeren als de bron van de waarschuwing. Lorraine Easton, woordvoerster van Associated Press, zei in een verklaring: “De strikte redactionele normen en praktijken van Associated Press zijn van cruciaal belang voor de missie van de AP als onafhankelijke nieuwsorganisatie. Om ervoor te zorgen dat onze rapportage nauwkeurig, eerlijk en op feiten gebaseerd is, houden we ons aan en passen deze normen toe, ook wat betreft het gebruik van anonieme bronnen. Wanneer onze normen worden geschonden, moeten we stappen ondernemen om de integriteit van het nieuwsbericht te beschermen. We nemen deze beslissingen niet lichtvaardig en ze zijn niet gebaseerd op geïsoleerde incidenten.”

Interne AP-communicatie gezien door The Post toont enige verwarring en misverstanden bij het opstellen van het valse rapport.

Laporta deelde het advies van de Amerikaanse functionaris in een e-mail rond 13.30 uur ET. Een redacteur vroeg onmiddellijk of de Associated Press een waarschuwing moest geven over zijn informatie: “Of hebben we bevestiging nodig van een andere bron en/of Polen?”

Na verdere discussie zei een tweede redacteur dat ze zou “stemmen” om een ​​waarschuwing te publiceren, eraan toevoegend: “Ik kan me niet voorstellen dat een Amerikaanse inlichtingenfunctionaris hierin ongelijk zou hebben.”

READ  Orban zegt dat Europa 'zichzelf heeft doodgeschoten' met sancties tegen Rusland

Maar een persoon bij de AP die bekend was met de grotere gesprekken rond het verhaal die dag, zei dat Laporta zijn redacteuren ook had verteld dat een senior manager de bron van Laporta’s advies al had doorgelicht – waardoor de indruk werd gewekt dat de bron van het verhaal was goedgekeurd. Hoewel deze redacteur eerdere verhalen had ondertekend met behulp van LaPorta’s bronmateriaal, had deze redacteur niet aan het Rocket-verhaal gedacht.

Easton zei dat de organisatie geen discipline verwachtte van de betrokken redacteuren.