mei 2, 2024

Review: PS Access Controller – een innovatieve en dure game-changer

Sony uitgebracht PS-toegangscontroller De PS5 die deze week werd gelanceerd, is ontworpen om gamen toegankelijker te maken voor mensen met een handicap of mobiliteitsproblemen. Dit vormt de afsluiting van jarenlange vooruitgang voor de platformhouder, die prijzen heeft gewonnen voor zijn baanbrekende toegankelijkheidsinnovaties in titels als The Last of Us: Part 2 en God of War Ragnarok.

Gezien de aard van dit product vonden wij het belangrijk om als publicatie af te wijken van onze gebruikelijke reviewstijl. Daarom hebben we de getalenteerde Sam Greer ingeschakeld om haar persoonlijke ervaring met het product te delen, omdat we weten dat iedereen een andere relatie met de console zal hebben. We hopen dat u haar ideeën inzichtelijk en interessant vindt.

Afbeelding: Betaalvierkant

Om erachter te komen waarom ik zo dol ben op nieuwe Sony-producten PS-toegangscontrollerEen beetje context: ik heb last van goedaardige handtrillingen. Ik praat er niet vaak over in het openbaar, deels omdat het relatief klein is vergeleken met andere, ernstigere handicaps. De afgelopen tien jaar is het steeds erger geworden. Hoewel de belangrijke dingen werden beïnvloed (zoals het basisvermogen om een ​​kopje thee vast te houden zonder het te morsen), had dit ook invloed op mijn vermogen om games te spelen.

Je realiseert je pas helemaal hoeveel games afhankelijk zijn van nauwkeurige besturing, totdat je ze niet meer kunt doen. Voor mij maken de trillingen en het gebrek aan fijne controle in mijn handen het erg moeilijk om het indrukken van de knoppen en het gebruik van de analoge bedieningselementen te coördineren. Vooral het schieten door actiegames is een echte uitdaging geworden, omdat mijn vingers voortdurend trillen en trillen. Snelle competitieve games met ‘zenuwachtig richten’ zoals Apex Legends zijn in wezen ondoordringbaar geworden. Ik heb ook moeite met het coördineren van het indrukken van knoppen. Mijn vingers daar krijgen waar ze moeten zijn is één ding, maar knoppen die te hard of te gevoelig zijn, zorgen ervoor dat ik constant op het verkeerde moment op dingen raak, of helemaal niet. Armored Core VI (die ik nu twee keer heb voltooid) werd een behoorlijke uitdaging vanwege de moeilijkheid om alle knoppen van de controller te gebruiken. Zelfs het schrijven van deze recensie duurt veel langer vanwege het voortdurend indrukken van de verkeerde toetsen.

Op mijn computer heb ik er veel aan gehad om de gewone muis te vervangen door een verticale muis. Bij een verticale muis is mijn hand in rust, waardoor ik geen precieze bewegingen met mijn vingers hoef te maken, en het bewegen van de muis hangt meer af van mijn arm. Er zitten extra knoppen onder mijn vingers, zodat ik ze niet hoef te bewegen. Het hielp veel. Dus toen Sony het had over de Access Controller, werd mijn nieuwsgierigheid gewekt. Ik heb voor het grootste deel van mijn gaming geen vervanging voor het trackpad gevonden en het meest aanlokkelijke deel van de Access Controller was de belofte dat ik mijn hand in een rustpositie kon houden, met alle benodigde knoppen eronder. Zal dit de coördinatie eenvoudiger en handiger maken?

READ  De nieuwste AirPods Pro van Apple hebben een dieptepunt bereikt op Amazon
Review: PS Access Controller - een innovatieve en dure game-changer 2
Afbeelding: Betaalvierkant

Sony heeft twee controllers ter review opgestuurd en de Access Controller kan met meerdere apparaten worden gebruikt, waaronder de standaard DualSense. Dit spreekt over de veelzijdigheid waar Sony naar streeft, maar het is niets vergeleken met hoe indrukwekkend aanpasbaar het apparaat is. Elke knop kan worden vervangen door een andere knop met een andere maat of vorm, waardoor deze hol of bol wordt. Het wordt geleverd met drie soorten joysticks die elk heel anders aanvoelen in gebruik. Alle stickers zijn rubberen stoppen die kunnen worden verplaatst, zodat u eenvoudig uw lay-out kunt tekenen zoals u dat wilt. Niet alleen staat de doos vol indrukwekkende opties tot uw beschikking, maar er wordt ook geprezen voor het gemak waarmee u dingen kunt verwisselen dankzij de zachte schakelaarontgrendeling en magnetische handgrepen. De joystickhendel kan ook op elk moment worden uit-/ingetrokken, zodat u deze kunt aanpassen voor meer comfort.

Regelmatige gebruikers van de PS5 DualSense-controller zullen ook blij zijn om te horen dat de Access Controller niet alleen wordt geleverd met een lange USB-C-kabel (wat een groter probleem is dan zou moeten), maar dat de batterijduur veel langer is. Ik ben gewend om mijn DualSense na elke gamesessie op te laden, dus een hele week zonder opladen was best fijn. Misschien komt het door het gebrek aan haptische feedback, maar ik zal snel toegeven dat ik nogal wat heb gemist en dat ik de langere batterijduur enorm waardeer. Zelfs de verpakking waarin het wordt geleverd is zorgvuldig ontworpen, met een enkele intrekbare papieren strook waardoor het mogelijk is de doos met één hand te openen.

Op het eerste gezicht kun je zien dat het is ontworpen met een heel andere mentaliteit dan standaardcontrollers. Dit is geen apparaat dat je in je hand houdt, het is iets waar je handen op zitten. Zelfs de grote centrale cirkel is zijn eigen knop, ingedrukt met een lichte druk op je handpalm. Toegegeven, dit zou waarschijnlijk meer ruimte vereisen dan de meeste consoles, hoewel ik comfortabel kon zitten met twee controllers op schoot, zodat ik niet over een bureau of tafel hoefde te bukken.

Dat is slechts de helft. De andere helft is de softwarekant, waarbij knopindelingen worden toegewezen via het “profiel”-systeem van de controller, waar je meerdere lay-outs kunt maken, benoemen en toewijzen aan slots (waarop kan worden geklikt via een knop op de basis van de controller) en aan verschillende controleurs samen. Er zit duidelijke logica in de manier waarop Sony deze interface heeft gestructureerd, met veel fail-safes die nodig zijn omdat spelers de input zullen veranderen, maar ik moet zeggen dat het moeilijkste deel de interactie hiermee was. Het is onvermijdelijk gezien de hoeveelheid opties, en het gemak waarmee je op elk moment toegang hebt tot dit menu maakt het gedoe grotendeels goed. Ik moest echter veel tijd in dit menu doorbrengen, de lay-outs proberen en aanpassen, vervolgens in een spel springen om het uit te proberen, beseffen wat er mis was, en dan terugkeren naar het menu om meer wijzigingen aan te brengen.

READ  Apple brengt iOS 16.5 uit met een nieuw tabblad Sport in Apple News

Dit proces van vallen en opstaan ​​was natuurlijk best leuk. Er zit een diepgaande nieuwigheid in het kunnen regelen van een stuk hardware dat past voor jou behoeften in plaats van uzelf aan te passen om te leren hoe iets naar verwachting zal worden gebruikt. Het is gewoon een beetje tijdrovend, dat is alles. Ik hoop dat zodra deze items in het wild verschijnen, spelers lay-outideeën zullen uitwisselen om elkaar te helpen sneller tot iets succesvols te komen, hoewel er helaas geen manier is om lay-outprofielen te delen die ik heb gezien. Het zou een enorme zegen zijn om het via het PlayStation Network te kunnen schakelen.

Om de console te beoordelen en te leren kennen, speelde ik gewoon de games die ik normaal op PS5 speel: Returnal, Armored Core VI, Dead Space, Ratchet & Clank, The Last of Us: Part II, God of War en Demon’s Zielen. Returnal en Armored Core VI bleken, zoals je zou verwachten, aangezien het actiegames zijn die ongelooflijke moeilijkheidsgraad als functie aanprijzen, het meest veeleisend, maar de obstakels kwamen eigenlijk voort uit het niet voldoende bekend zijn met de setting (niet geholpen door de noodzaak om dit zo te maken veel aanpassingen). Maar zelfs na een paar dagen was ik verrast hoe snel ik aan boord was en kon genieten van het feit dat al mijn knoppen direct beschikbaar waren, zonder dat ik mijn vingers hoefde te bewegen. De standaard Joypad-configuratie die ik zo lang als vanzelfsprekend heb beschouwd, is nu alleen maar logisch vanwege de bekendheid ervan en niet vanwege het daadwerkelijke gebruiksgemak.

Review: PS Access Controller - een innovatieve en dure game-changing gadget 7
Afbeelding: Betaalvierkant

Na tientallen uren is de bovenstaande afbeelding het resultaat van alle games die ik heb gespeeld. Ik heb een profiel voor zowel ‘linkse’ als ‘rechtse’ controllers, waarbij de gebruikelijke interface over beide handen is verdeeld, zodat ik comfortabel kan rusten tijdens de hele installatie. Kortom: het is luxe. Zet mijn hand in een vaste handpalm, druk op de knoppen door op mijn handpalm te drukken of zachtjes met mijn vinger te duwen. Hieraan wennen na een leven lang hetzelfde bedieningspaneel gedurende duizenden games te hebben gebruikt, is niet eenvoudig, en het spiergeheugen bestaat nog steeds volledig niet. Ik kan echter eerlijk zeggen dat ik me waarschijnlijk nog nooit zo op mijn gemak heb gevoeld bij het spelen van games. Er is geen krabklauwgreep, geen gehaast friemelen met schakelaars of knoppen, en geen gedoe met het per ongeluk indrukken van schouderknoppen. Als hardware is dit ongetwijfeld een van de meest indrukwekkende dingen die ik ooit heb gebruikt tijdens het gamen. Ontwerpers hebben een apparaat gemaakt dat niet alleen tegemoetkomt aan de zwakte van de gebruiker, maar ook aan zijn verbeeldingskracht en vindingrijkheid.

Uw kilometerstand zal variëren, en zoals we in het begin opmerkten, is mijn handicap relatief gering. Ik kan niet zeggen hoe anderen ermee zullen omgaan, maar ik verwacht dat, gegeven hoe goed het specifiek mijn problemen aanpakt, en gezien de mate van maatwerk, vele anderen in staat zullen zijn een lay-out te creëren die aan hun behoeften voldoet. Echt, de toegangsconsole voelt nu alsof hij uniek is. Hoewel dit wel een aantal van mijn problemen en zorgen raakt.

READ  Er wordt gezegd dat Apple iOS 16 iPhone-software veel veranderingen zal toevoegen

Als je naar de foto hierboven van mijn ideale opstelling kijkt, zul je misschien hetzelfde opmerken als ik: je hebt twee toegangscontrollers nodig. De grootste hindernis bij het gebruik van een toegangscontroller is het feit dat je voor de overgrote meerderheid van de games dubbele analoge stickbediening nodig hebt. Toegang wordt geleverd met slechts één joystick. Om een ​​tweede apparaat te krijgen, moet je het gebruiken met een DualSense die je al hebt, een randapparaat kopen dat op het apparaat kan worden aangesloten, of het koppelen zoals je deed met de tweede toegangscontroller. Hoe dan ook, het spelen van games met dubbele analoge bediening (waar ik op moet wijzen, is eenvoudig). veel) Je hebt iets extra’s nodig, wat een grote vraag lijkt voor een randapparaat dat veel hoger geprijsd is dan de gewone DualSense (op het moment van schrijven $ 89,99/£ 79,99). Het is nieuwe hardware met een breed scala aan tools, en de hoge prijs is geen verrassing, maar ik denk niet dat het onredelijk is om te hopen dat de standaard een functie zal bevatten die essentieel is voor de meeste consolevideogames. Om de perfecte opstelling te bereiken, wil je een aanzienlijk bedrag uitgeven!

Dat vereist enig onderzoek naar hoe dit apparaat op de lange termijn zal presteren: hoe toegewijd is Sony om het te ondersteunen? De consolehouder heeft het gebruik van de PS4-controller op de PS5 beperkt, dus zal hetzelfde gelden als de PS6 over vier of vijf jaar uitkomt, waardoor dit accessoire onbruikbaar wordt? Wat voor nut heeft dit voor de gezondheid van de industrie als het een gepatenteerd stukje technologie is dat exclusief blijft voor één console? Om dit apparaat de gouden standaard te laten worden, is een heroverweging van de prijs nodig en een echte blijk van toewijding aan de voortdurende ondersteuning ervan.

Conclusie

Afgezien van de prijs zijn de twee gekoppelde toegangscontrollers die zijn afgestemd op mijn persoonlijke behoeften de meest comfortabele manier om games te spelen die ik ooit heb geprobeerd. Wat een vreugde is het om gemakkelijk keuzes te kunnen maken over hoe ik me kan aanpassen aan mijn handicap en hoe ik games kan spelen op mijn eigen voorwaarden. Deze vrijheid heb ik nog nooit eerder gehad. Wat het nog pijnlijker maakt dat deze toegankelijkheid achter een hoog prijsniveau blijft. Dit is uiteindelijk erg duur voor de beste beschikbare console-opstelling, en het is moeilijk te weten of deze investering op de lange termijn en in de volgende generatie consoles zal worden ondersteund. Als dit naast EyeToy weer een verouderd randapparaat wordt en beperkt blijft tot één systeem, is de Access Controller dan werkelijk het antwoord op de problemen van gehandicapte gamers of een zoveelste mislukking van de industrie?

Hopelijk kan Sony deze zorgen wegnemen, want ik geloof echt dat dit een broodnodig, speciaal alternatief is voor de standaard die al bijna mijn hele leven bestaat.