juni 26, 2024

Still Wakes the Deep recensie: De gruwel van de oceaan wordt duidelijker

De zee is feitelijk de blauwe huid van de wereld, maar we weten weinig over de diepten ervan. Net als de uitgestrektheid van de ruimte is deze vol mysterie. Met beide komt het onbekende, en dus terreur. in Het wekt nog steeds de dieptende nieuwste first-person horrorfilm van The Chinese Room, kweekt de zee een mysterieuze terreur die een booreiland overneemt, en de arbeiders moeten vechten om te overleven.

Ergens midden op de oceaan ontmoeten spelers hoofdpersoon McClerley, een vervelende elektricien die op een Schots booreiland werkt. Vanaf het begin was ik ongelooflijk onder de indruk van de stemacteurs, het schrijven en de uitvoering. Het grootste deel van de crew bestaat uit Glaswegians, die informele termen en jargon gebruiken, waarvan de game waarschuwt dat ze kunnen worden ‘vertaald’ door ondertitels aan te zetten. McClerley (Alec Newman, die speelt… Cyberpunk 2077Adam Smasher en Goddelijkheid: erfzonde 2’s Beast, onder andere) is een geliefde hoofdpersoon. Wanneer we hem voor het eerst ontmoeten, is hij ontslagen omdat hij een gevecht op het strand had veroorzaakt dat de politie naar het boorplatform leidde, tot ongenoegen van zijn baas. Terwijl hij per helikopter vertrekt, raakt het platform iets – of iets raakt het platform – ver onder het oppervlak.

Vanaf daar wordt alles chaotisch, terwijl bioluminescerende tentakels en grote zeewierachtige bladeren het hele platform beginnen te bedekken. Maar wanneer hij met mensen omgaat, absorbeert hij ze en verandert hij in angstaanjagende John Carpenter-monsters. Het ding.

McClerley moet zijn vaardigheden als elektricien gebruiken om zich een weg te banen uit een nachtmerrie op zee. Omgevingspuzzels – waarbij je aan hendels en wielen moet draaien, vuur moet blussen en in de juiste volgorde moet duwen en trekken – nemen het grootste deel van je tijd in beslag, terwijl het platformspel kreunt en uiteenvalt en het geschreeuw weergalmt van vrienden en collega’s die metalen loopbruggen verschuiven.

READ  God of War Ragnarok-gids: walkthrough, alle verzamelobjecten en wiki

Het spel is soms wonderbaarlijk angstaanjagend en ik was onder de indruk van de ontwerpen van de wezens. De vrienden die je aan het begin van het spel ontmoet, schreeuwen en spuien nu de bedreigingen en angsten die ze hadden toen ze nog volledig menselijk waren, hun vlees permanent verbonden met de groeiende buitenaardse dreiging die het platform heeft overgenomen. (Er wordt nooit uitgelegd wat de dreiging, het monster of het virus is, alleen dat het uit de zee komt.) Als McLearly in deze gangen met monsters vastzit, kan hij het niet laten zich te verstoppen, met dingen te gooien en rond te sluipen. Er is geen gevecht of onmiddellijke dood, wat enigszins frustrerend kan zijn. Je weet nooit zeker wanneer of waar het monster je zal horen, en de game lijkt een zeer strikt en intern consistent idee te hebben over hoe je moet slagen in kat-en-muis-niveaus.

Het spel is ongelooflijk tactiel. Dankzij de intuïtieve knoppenindeling had ik altijd het gevoel dat ik in McLearly belichaamd was, van het overhalen van hendels tot het klimmen en zelfs glijden van trappen. De ontwikkelaars hebben uitstekend werk geleverd door je in de schoenen van McLearly te plaatsen, waardoor je zijn hele lichaam kunt zien terwijl hij klimt en kruipt. McLearly schroeft de ventilatieopeningen los, betrapt zichzelf erop dat hij zichzelf door het donkere water sleept, glijdt uit en glijdt, schreeuwt en vloekt terwijl hij probeert te springen. Naast het gevoel dat ik hem belichaamde, leken McClerley’s reacties op wat hij deed ook alsof hij hem belichaamde. I: Door een grote sprong te maken, moest ik soms vloeken, en hilarisch genoeg zag ik McLarley hetzelfde schreeuwen toen hij landde.

READ  Apple's AirPods staan ​​op het punt nog slimmer te worden met adaptief spraak- en gespreksbewustzijn

Net als bij eerdere Chinese kamertitels is de originele orkestpartituur krachtig en rauw als je hem eindelijk hoort. Maar niet zoals Iedereen raakte in extaseWaar de muziek van Jessica Carey zo veel deed om dat verhaal te vertellen, was het hier gedempt, met slechts een paar golven muziek die voorbij raasden. Een groot deel van de sfeer komt voort uit de ineenstorting van het boorplatform, waarbij het geluid van vernietiging eerder dient als vernietigingsmuziek dan als krachtige koormuziek. Jason Graves (componist voor de Supermassive horrortitels en… Bestelling: 1886) doet het hier goed, ook al voldoet het niet aan het werk van Carrey.

Het booreiland zelf is indrukwekkend gedetailleerd, met zijn levensechte texturen en passende bewegwijzering, ouderwetse telefoons met schakelaars en realistische displays. Ook al kun je geen interactie hebben met het grootste deel van de wereld, toch heb je het gevoel dat je er woont, een plek die mensen zelf hebben bewoond en gecreëerd – vooral als ze de vertrekken van de solocrew bezoeken.

Het detailniveau, gecombineerd met de uitstekende stemregie, gaf mij het gevoel alsof ik op het podium stond. Je moet weer terugkeren naar gebieden, en je kennis zal je helpen door het level te navigeren: deuren en gangen waar je onaangeroerd doorheen liep, zijn nu verstopt met puin, of je vriend verandert in een gigantisch monster met tentakels. Ik waardeerde de strikte focus van de ontwikkelaars op één specifieke locatie, met beperkte gebieden, waardoor ze de langzame vernietiging op een tastbare manier konden laten zien.

Hoewel het genre nergens nieuw wordt, Het wekt nog steeds de diepten Het is een waardevolle toevoeging aan horrorfilms – en een verder bewijs dat de grote leegte van de oceaan iets is dat ik wil vermijden.

READ  Blizzard heeft tijdelijk twee helden verwijderd uit Overwatch 2

Het wekt nog steeds de diepten Verschijnt op 18 juni op PS5 en Xbox Series